Awantura o kasę

Awantura o kasę

Awantura o kasęteleturniej emitowany od chwili 4 listopada 2002 aż do 25 lutego 2005 na antenie Telewizji Polsat, kierowany na krzyż Krzysztofa Ibisza. Odcinki powtórkowe można zobaczyć we wszystkie dni tygodnia o 7:40 na Polsacie 2, a także od poniedziałku do piątku o 19:00 i we wszystkie dni tygodnia o 02:30 (dnia następnego) na kanale ATM Rozrywka dostępnym w DVB-T. Powtórki były dostępne też na antenie TV4 w latach 2006 – 2007. W 2005 roku Grupa ATM sprzedała licencję na teleturniej „Awantura o kasę” do Nowej Zelandii, pod nazwą Cash Battle.

Zasady turnieju

Gra polegała na przeprowadzaniu licytacji, na których kupowano pytania z wylosowanej wcześniej dziedziny. Gracze byli podzieleni na trzy czteroosobowe drużyny z kapitanami na czele. Każda z nich posiadała swój stolik, oraz kolor – niebieski, zielony, żółty, bądź szary (tz. loże mistrzów). Głowa każdej drużyny pełniła rolę pełnomocnika grupy w taktyce gry, licytacjach oraz odpowiedziach na pytania. Kto uzbierał najwięcej pieniędzy w stosunku do reszty graczy, przechodził do następnego etapu, bądź w przypadku ostatniego etapu, wygrywał turniej. Kto podczas gry zbankrutował, bądź miał mniej niż 300 złotych opuszczał ją z pustymi rękoma. Gra składała się z dwóch rund, podzielonych na 6 pytań. W pierwszej rundzie rywalizowały ze sobą trzy drużyny (niebieska, zielona, żółta), a zwycięska z nich przechodziła do drugiej, podejmując grę z Mistrzami.

Mistrzowie (kolor szary) to zwycięzcy poprzedniego odcinka. Występowali tylko i wyłącznie w rundzie 2, gdzie mieli za zadanie obronić mistrzostwo, grając ze zwycięską drużyną rundy 1. Jeśli im się to udawało, dalej kontynuowali grę w następnym turnieju, podejmując dalsze drużyny. Jeśli przegrali, na ich miejsce wchodziła grupa, która ich pokonała. Charakterystycznym atrybutem Mistrza był ubiór w postaci czarnej togi i biretu. Pierwszymi mistrzami byli najlepsi zawodnicy z teleturnieju pt. Życiowa szansa. Kolejność w jakiej ta drużyna zasiadała wynikała z wysokości wygranej w tamtym teleturnieju. Skład druży

Czas na naradę wynosił 60 sekund. Pytania w grze miały charakter otwarty tzn. bez wariantów odpowiedzi. Jednak istniała możliwość zakupu tzw. podpowiedzi, przy okazji negocjując z prowadzącym wysokość należności za nią. Podpowiedź zawierała 4 warianty odpowiedzi. W przypadku jej kupienia, czas odpowiedzi był odmierzany od nowa, jeśli jednak nie została ona kupiona, to pozostały czas był dalej odmierzany od chwili jego przerwanego liczenia. Po upływie czasu przeznaczonego na odpowiedź tzn. 60 sek., drużyna traciła możliwość kupna podpowiedzi. W przypadku gdy drużyna zagrała va banque nie ma możliwości kupna podpowiedzi, z powodu braku pieniędzy.

Przebieg licytacji i odpowiedzi

Licytacja rozpoczynała się zawsze przed zadaniem każdego z pytań. Zanim jednak do niej doszło, gospodarz teleturnieju kręcił kołem, na którym losował kategorię licytowanego pytania. Następnie brał od każdej drużyny obowiązkowy wkład do licytacji w wysokości 200 złotych i rozpoczynał ją tradycyjnym hasłem "słucham Państwa". Zalicytowanie polegało na podniesieniu przez kapitana dłoni z kartonikiem o barwie przydzielonej jego drużynie (zgodnie z zasadą kto pierwszy, ten lepszy), powiedzeniu swojego koloru i kwoty wkładanej do puli. Drużyna, która zalicytowała najwięcej, odpowiadała na kupione pytanie, grając o kwotę uzbieraną przy licytacji.

Istniała możliwość licytowania va banque! Wówczas licytacja została zamknięta, a drużyna automatycznie otrzymywała dane pytanie, ryzykując jednak wszystkie pieniądze, które miała na swoim koncie, a co za tym idzie, udział w grze. W przypadku przewagi finansowej nad rywalami, istniała w trakcie licytacji możliwość ich blokowania. Polegało to na podaniu kwoty będącej bieżącym stanem konta przeciwnej drużyny w momencie rozpoczęcia danej licytacji, bądź wyższej. Wówczas również automatycznie zamykano licytację. Gdy grupa nie weszła do licytacji, a miała taką możliwość, prowadzący udzielał jej upomnienia za pasywność, bądź karał zmniejszeniem bieżącego stanu jej konta.

W przypadku gdy dwaj lub trzej kapitanowie drużyn mogą wykrzyknąć równocześnie kwotę wkładaną do puli, a są wątpliwości, kto pierwszy wykrzyknął prowadzący sprawdza materiał wideo dwukrotnie (potem w szybkim czasie, a następnie w wolnym czasie) i po rozwianiu wątpliwości albo przyjmuje kwotę włożoną do puli albo zamyka licytację (w przypadku gdy doszło licytacji va banque lub zablokowanie jej). W przypadku, gdy rzeczywiście kapitanowie drużyn krzykną równocześnie, prowadzący zarządza rzut monetą i drużyny wybierają swoje strony monety (orzeł lub reszka) i w przypadku trafienia którejś ze stron prowadzący wkłada sumę do puli lub zamyka licytację.

Jeżeli drużyna odpowiedziała prawidłowo, stan jej konta poszerzano o pulę za dane pytanie. Jeśli źle, pula przechodziła do następnego pytania. Ponadto w drugiej rundzie prowadzący mógł dodać pewną sumę pieniędzy do puli (zwykle) ostatniego pytania.

Można także sprzedać dwie rzeczy dla przeciwnika. Są to podpowiedź oraz czarne skrzynie. Po targowaniu z kapitanem przeciwników, na konto sprzedającej drużyny trafia suma, za którą przeciwnicy kupili daną rzecz, a kupujący rzecz jasna tracą. Podpowiedź i czarna skrzynia nie są liczone jako kategoria pytania i gdy w przypadku wylosowania któregoś z pól na kole np. w 6. pytaniu to jeszcze raz losuje się 6. pytanie.

Później wprowadzono wersję teleturnieju, w której startowali wyłącznie studenci z różnych miast Polski. W przeciwieństwie do poprzedniej edycji w wersji studenckiej byli kibice dopingujący dane drużyny.

Runda 1

W tej rundzie rywalizowały ze sobą 3 druży

Runda 2

W drugiej rundzie rywalizowały dwie drużyny – zwycięska z rundy 1, oraz Mistrzowie. Podobnie, jak w pierwszej rundzie, w tej było 6 pytań. Na początku gry Mistrzowie posiadali tyle pieniędzy, ile mieli po pierwszym etapie swojej pierwszej wygranej gry (pierwsi Mistrzowie zaczynali grę z kwotą 12000 złotych). Druga drużyna natomiast zachowywała stan konta z pierwszej rundy. Reguły gry były takie same jak w poprzedniej rundzie, jednak do gry dochodziła "Czarna skrzynka" (na kole za podpowiedzi) oraz forma rywalizacji "Jeden na jednego" (na kole za dwie kategorie "Ciekawostki"), nie było także pola "Podpowiedź".

Awantura o kasę

"Czarna skrzynka" losowana była na kole razem z kategoriami. Zawierała ona niespodziankę, otwieraną po zakończeniu turnieju. Jej zawartością mogła być kwota pieniężna (5000 zł, 10000 zł, albo symboliczna złotówka), samochód osobowy, motocykl (Harley Davidson), wycieczka, sprzęt fotograficzny, a nawet ogórek kiszony. Jeśli doszło do wylosowania skrzynki, licytowano ją na własność, tak samo jak pytanie. Zawartość czarnej skrzynki ujawniana była po zakończeniu rundy drugiej.

Kategoria "Jeden na jednego" polegała na pojedynku dwóch graczy wyznaczonych przez drużyny. Obu zawodników proszono do specjalnego stanowiska zaopatrzonego w dwa przyciski (czerwony dla drużyny Mistrzów oraz zielony dla zwycięzcy rundy 1). Z kont drużyn pobierano po 500 zł do puli pytania i nie przeprowadzano licytacji. Najpierw uczestnicy pojedynku naprzemiennie z przedstawionej listy eliminowali kategorie, spośród siedmiu zaproponowanych na telebimie. Ta, która pozostała, była kategorią pytania. Następnie czytano pytanie i kto w ciągu 60 sek. pierwszy się zgłosił poprzez naciśnięcie przycisku oraz odpowiedział na nie poprawnie, przejmował pulę i wracał do drużyny, natomiast konkurent siadał na tzw. ławce rezerwowych. Natomiast jeśli gracz nacisnął przycisk i udzielił złej odpowiedzi, wówczas on siadał na ławce rezerwowych, a konkurent wracał do drużyny. Jeżeli żaden z zawodników nie nacisnął przycisku w regulaminowym limicie czasu, wówczas obaj gracze siadali na ławce rezerwowych (nie było już takiego obowiązku w przypadku ostatniego w danej rozgrywce – 6. pytania, wtedy zawodnicy wracali do swoich drużyn). Drużyna gracza, który zasiadł na ławce rezerwowych, nie mogła wówczas z nim konsultować kwestii poprawności odpowiedzi na pytanie, które zlicytowali w dalszej części rundy drugiej. Zawodnika tego można jednak było odkupić za określoną kwotę, negocjując z prowadzącym należność. Gdy jeden z zawodników naciśnie przycisk ma 15 sekund na udzielenie odpowiedzi. Przy błędnej odpowiedzi pula przechodziła do następnego pytania.

W przypadku ostatniego pytania w finale prowadzący może dołożyć do puli tyle pieniędzy, ile jest różnica pomiędzy drużyną która ma więcej pieniędzy, a drużyną mającą mniej pieniędzy, np. w przypadku gdy różnica wynosi 2000 zł, to tyle może dołożyć do puli. To daje drużynie mającej mniejszą sumę pieniędzy realną szansę na wygranie programu.

Turniej wygrywała drużyna posiadająca więcej pieniędzy na koncie, po ostatnim – 6. pytaniu. Etap ten mógł się jednak zakończyć wcześniej, jeśli dana drużyna zbankrutowała, albo postanowiła zagrać va banque w trakcie licytacji czarnej skrzynki. Wówczas program wygrała drużyna przeciwna. Jeśli grę wygrali Mistrzowie, to kontynuowali oni udział w teleturnieju, aż do porażki. Jeśli natomiast ich rywale, to wówczas oni stawali się nowymi Mistrzami. W przypadku remisu w ilości pieniędzy, program wygrywała dotychczasowa drużyna Mistrzów. Niezdobyta pula z ostatniego pytania nie przechodziła na konto przeciwnika.

Sezony

  • I sezon (2002/2003) odcin
  • II sezon (2003/2004) odcin
  • III sezon (2004/2005) odcin

Kategorie

  • Gramatyka i ortografia
  • Przysłowia
  • Matematyka
  • Biologia
  • Geografia Polski
  • Geografia świata
  • Rozmaitości ze świata
  • Fizyka
  • Chemia
  • Historia Polski
  • Historia powszechna
  • Mity i dzieje starożytne
  • Anatomia człowieka
  • Astronomia
  • Filozofia i religie
  • Film polski
  • Film światowy
  • Polskie seriale
  • Literatura polska
  • Literatura światowa
  • Polska muzyka rozrywkowa
  • Światowa muzyka rozrywkowa
  • Muzyka klasyczna
  • Sztuka kulinarna
  • Historia sztuki
  • Motoryzacja
  • Wędkarstwo
  • Świat polityki
  • Sport
  • Piłka nożna
  • Ciekawostki
  • Podpowiedź (tylko w rundzie pierwszej)
  • Jeden na jednego (tylko w finale)
  • Czarna skrzynka (tylko w finale)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s